GLADHEN WULANGAN 1
ULANGAN HARIAN 1
1.
Wohing kasusastran Jawa
kang nyaritakake lakune paraga ing saperangan urip kang nabet (berkesan) lan biasane ora luwih saka 5000
tembung diarani …..
1.
Novel
2.
Cerkak
3.
Cerbung
4.
Cergam
5.
Tokoh ing cerita kang
watak wantune becik, tansah mbiyantu
paragatama diarani tokoh …..
1.
Antagonis
2.
peri-perial
3.
figuran
4.
Protagonis
5.
Carita kang nyritakake
saka klimaks banjur konflik nganti entek-entekan purnaning crita iku nggunakake
alur
1.
Maju
2.
Mundur
3.
Mundur maju
4.
Campuran
Wacan
1
“Dinten
Kartini menika rak kangge ngurmati Raden Ajeng Kartini, awit piyambakipun sampun maringi tuladha ingkang kedah
dipuntindakaken putri Indonesia. Wanita Indonesia menika kedah sekolah lan
sinau supados saged sababag kalih para
priyanipun. Kamangka kebaya menika rak satunggaling simbol kekiranganipun
wanita, kados ingkang dipunngendikakaken Ki dhalang, bilih wanita menika asring kesrimpet tapih
kabotan pinjung.”
Jlentrehe
Palupi. (Kapethik
saking cariyos cekak: Antarane Kartini lan Palupi)
5.
Pethikan carita ing
nduwur kasebut nuduhake perangan …..
1.
Amanat lan irah-irahan
2.
Tema lan setting
3.
Tema lan watak
4.
Setting lan paraga
5.
Wose crita kasebut
yaiku .....
1.
Palupi sarujuk menawa
mengeti dina Kartini
2.
Palupi ora sarujuk karo
pengetan dina Kartini
3.
Palupi sarujuk menawa
pengetan dina Kartini bocah putri padha nganggo kebaya lan jaritan
4.
Palupi ora sarujuk
manawa pengetan dina Kartini bocah putri padha nganggo kebaya lan jaritan
5.
Kepriye manut panemune
Palupi ngenani kebaya iku?
1.
Kebaya pinangka simbol
kaluwihane wanita
2.
Kebaya pinangka simbol
kasulistyaning wanita
3.
Wanita kang nganggo
kebaya tambah ayu lan luwes
4.
Kebaya pinangka simbol
kekurangane wanita
Bu
Marni
: “Kepriye ndhuk, kowe gelem
ora?”
Dewi :
“Kula jane boten radi cocog
Bu, nanging kula ajrih
menawi
bapak duka.”
Bu
Marni
: “Ora cocog amarga apa
ndhuk? Apa merga bocahe
wis
tuwa?”
Dewi : “Boten Bu, amargi kula
sampun gadhah pilihan.”
5.
Pacelathon sing
dirembug Bu Marni lan Dewi babagan ….
1.
Dewi ora cocog karo
pilihane wong tuwane
2.
Bu Marni lan Dewi wedi
karo bapake
3.
Bapake Dewi seneng nesu
4.
Bu Marni pengin rabi
5.
Tokoh Aku ing cerkak Sertifikatku iku jenenge ……..
1.
Pak Tegar
2.
Pak Yanto
3.
Pak Purwo
4.
Pak Wardaya
5.
Tokoh Pak Wardaya ing
cerkak Sertifikatku nduweni watak …….
1.
seneng tetulung
2.
gampang nesu
3.
ngeyel
4.
Sabar
5.
Amanat kang kinandhut
ing cerkak kena kanggo ……
1.
tontonan lan tuntunan
2.
nambahi sesanggane urip
3.
kaca benggala uripe
manungsa
4.
mangerteni jati dhiri
bangsa
Nanging esuke, mruput banget. Sriyanto wis tekan
omahe Hartini. Kagawa rasa kuwatir kelangan priya papan ugeraning ati.
5.
Pratelan cerkak kasebut
nuduhake perangan ……..
1.
tema
2.
setting
3.
alur
4.
paraga
5.
Urutaning crita saka
wiwitan nganti pungkasan diarani …….
1.
setting
2.
tema
3.
alur
4.
konflik
5.
Papan lan wektu
dumadine crita ing cerkak diarani ……….
1.
amanat
2.
konflik
3.
alur
4.
setting
Tindak-tanduke
Tini ana owah-owahane. Dheweke wis ora nggunakake dhuwite kanggo jajan utawa
dolanan. Dhuwit sangu sekolah utawa dhuwit sing ditampa saka wong tuwane,
age-age dilebokake celengan.
5.
Miturut pratelan ing
ndhuwur watake Tini iku …..
1.
gemi
2.
ngebreh
3.
boros
4.
medhit
“Duwe kerdhus pira Pak?”
“Ya ana yen mung 40, ning dilangi nole alias 4”
Jawabku sakenane.
“ Wooo ditakoni tenanan!” Karo mecucu.
“Lha wong ora tau diklat kok ditakoni kerdus”.
Wangsulanku
5.
Sing dikarepake kerdhus
ana ing pethikan cerkak sertifikatku iku
…….
1.
kerdhus karton
2.
sertifikat lemah
3.
kertas rosokan
4.
sertifikat pelatihan
Banjur
sing taun 1995 pola 150 jam neng ngendi ya? Apa neng ngomah?”Pitakone batinku
karo aku ngeling-eling anggonku simpen sertifat mau.“Mbok menawa dadi siji karo
SK Pembagian Tugas ing rak buku ngomah!” batinku karo ngeyem-yemi atiku. Budhal
Sekolah motor age-age dakblandhange sakayange kareben cepet tekan ngomah. Bubar
sholat Duhur lan mangan age-age rak buku dakudhal-udhal kanggo nggoleki
Sertifikat Pelatihan. Dakklumpukkake mung ana 7, wiwit taun 2000-nan. Sing
tahun 1995 meksa durung ketemu.
5.
Pethikan cerkak
Sertifikatku ing ndhuwur nuduhake menawa Pak Tegar iku wong sing ……
1.
ora setiti, lalen
2.
setiti, ngati ati
3.
gemi, setiti
4.
pinter nyenyimpen
5.
Apa sing dikarepake: “dikeruk ngetuk, disusruk mumbul” ana ing
cerkak Sertifikatku iku?
1.
ora tau duwe dhuwi
2.
ora tau kentekan dhuwit
3.
dhuwite akeh banget
4.
dhuwite simpenan akeh
5.
Cergam iku
manawa ing istilah padha karo ....
1.
Komik
2.
Roman
3.
Gambar umbul
4.
Drama
1.
Sajrone praktek maca cerkak, ana bab
kang kudu digatekake ing antarane wirasa, tegese ….
1. Ngucapake
tembung kanthi cetha
2. Solah
bawa trep karo naskah cerkak
3. Bisa
mbedakake lan milahake siji-sijine tokoh lan swasana ing cerkak
4. Bisa
nyuwarakake saben tokoh kanthi becik
1.
Ing ngisor iki titikane
cerkak, kajaba ….
1.
Asipat naratif
2.
Nyritakake sawijining
tokoh
3.
Asipat fiktif
4.
Asipat argumentative
KOMPETENSI DASAR SERAT
TRIPAMA
Pilihen a, b, c utawa d wangsulan kang trep!
1.
Serat Tripama menika
anggitanipun ….
1.
Sri Mangkunagara IV c. R. Ng. Ranggawarsita
2.
Sri Paku Buwana IV d. Sri Paku Alam VIII
3.
Serat Tripama
dipunanggit wonten ing sekar….
1.
Sinom c.
Dhandhanggula
2.
Asmaradana d. Mijil
3.
Paraga ringgit ingkang
kangge patuladhan ing Serat Tripama inggih menika ….
1.
Sumantri c.
Kumbakarna
2.
Adipati Karna d. a, b, c leres
3.
Harjuna Sasrabahu
menika ratu ing negari ….
a. Hastina
c. Ngalengka
b. Mahispati
d. Ngawangga
4.
Raden Sumantri saged
kangge patuladhan jalaran ….
1.
Raden Sumantri mbelani
negarinipun
2.
Raden Sumantri netepi
tigang gegebengan inggih menika guna, kaya, purun
3.
Raden Sumantri
nggadhahi watak satriya
4.
Raden Sumantri kepengin
males kasaenanipun Harjuna Sasrabahu
5.
Ingkang pikantuk
sebatan “ditya Ngalengka aji” inggih menika ….
a. Kumbakarna c.
Anoman
b. Sukrasana d.
Rahwana
6.
Dasanamanipun tembung diyu ingkang leres inggih menika ….
1.
buta, yaksa, wil,
danuja c. rewanda, pragosa,
wre, wil
2.
yaksa, rewanda, maruta,
her d. bala kapi, diyu,
baskara, her
3.
Watak awonipun Raden
Sumantri ingkang boten pantes dipuntulad inggih menika ….
1.
mentala lan tegel
mejahi rayinipun piyambak
2.
wani dhateng ratu
gustinipun
3.
wani dhateng rakanipun
Rahwana
4.
a lan b leres
5.
Kumbakarna saged kangge
patuladhan jalaran ….
1.
Kumbakarna netepi
sumpah satriya males kasaenanipun ingkang raka Rahwana
2.
Kumbakarna nggadhahi
watak pinter, sugih kaprawiran, lan kendel
3.
Kumbakarna anggenipun
majeng perang namung mligi mbelani nusa, bangsa lan negarinipun Ngalengka,
boten mbelani Rahwana ingkang angkara murka
4.
Kumbakarna nggadhahi
watak satriya lan tansah mbelani ingkang leres
5.
Surya Putra saged
kangge patuladhan jalaran ….
1.
Surya Putra netepi
sumpah satriya lan badhe males kasaenanipun
Duryudana
2.
Surya Putra netepi
tekad satriya tansah mbelani bebener
3.
Surya Putra tansah
mbangun miturut dhateng Dewi Kunthi
4.
Surya Putra tresna
dhateng sedherekipun para Pandhawa, senajan para Pandhawa menika benten bapa
5.
Surya Putra menika ratu
ing ….
1.
Ngalengka c. Ngawangga
2.
Hastina
d. Mahispati
3.
Surya Putra kaliyan
Pandhawa menika pernahipun ….
a. sedherek tunggil bapa ibu c. sedherek tunggil ibu
b. sedherek tunggil bapa
d.sedherek tunggil bapa benten ibu
4.
Ingkang mejahi Surya
Putra inggih menika …..
a. Duryudana c. Adipati Karna
b. Werkudana d.
Arjuna
5.
Ibunipun Surya Putra
inggih menika ….
a. Dewi Citrawati
c. Dewi Sinta
b. Dewi Kunthi d.
Dewi Madrim
6.
Serat Tripama
menika dipuntujokaken kage ….
a. sedaya tiyang
c. nem-neman
b. para prajurit d.
para siswa
GLADHEN WULANGAN 3
ULANGAN HARIAN 3
Wacan 1
Amenangi jaman edan,
Ewuhaya ing pambudi,
Melu ngedan ora tahan,
Yen tan melu anglakoni,
Boya keduman melik,
Kaliren wekasanipun.
Dilalah karsa Allah,
Begja-begjane kang lali,
Luwih begja kang eling lawan waspada.
1.
Tembang
ing ndhuwur iku tembang …..
a. Sinom c. Asmaradana
b. Dhandhanggula d. Mijil
2.
Tembang
ing ndhuwur iku cuplikan saka serat ….
a. Wulangreh c. Wedhatama
b. Kalatidha d. Bharatayuda
3.
Tembang ing ndhuwur
anggitane …..
a. Sri Sultan HB IX c. Sri
Paku Buwana IV
b. Sri Mangkunagara IV d. R. Ng. Ranggawarsita
4.
Tembang ing ndhuwur ana
9 …..
a. pada c. gatra
b. guru wilangan
d. pupuh
5.
Asma timure R. Ng.
Ranggawarsita yaiku ….
a. Raden Bagus
Burhanudin
b. Bagus Burhan
c. Raden Burham
d. Bagus Burham
6.
Sing dikarepake jaman
edan yaiku ….
a. jaman sing
kepenak c. jaman bubrah aturane
b. jaman larang
pangan d. jaman reformasi
7.
Kepriye rasaning ati
wong sing urip ing jaman edan?
a. bisa tentrem
uripe donya akherat
b. rumangsa beja
anggone urip
c. wedi yen
nganti kaliren
d. ewuh pakewuh
wusana rusak tatanane
8.
Tegese eling lawan waspada yaiku ….
a. eling marang
kabeh tumindak, waspada marang
wong liya
b. eling lan
waspada marang wong ala/jahat
c. eling marang
Gusti Allah, waspada marang sakabehe
tumindak
d. eling lan
waspada supaya ora kaliren
9.
Ing ngisor iki kalebu
anggitane R. Ng. Ranggawarsita,
Kajaba ….
a. Ramayana c. Jaka lodhang
b. Sabda jati d. Cemporet
10.
Recane R. Ng.
Ranggawarsita dibangun ing Museum….
a. Gedhong Gajah
c. Jogja Kembali
b. Radya Pustaka d. Sana Budaya
Wacan 2
Lamun
sira anggeguru kaki,
Amiliha
manungsa kang nyata,
Ingkang
becik martabate,
Sarta
kang wruh ing kukum,
Kang
ngibadah lawan wirangi,
Sokur
oleh wong tapa,
Ingkang
wus amungkul,
Tan
mikir pawewehing lyan,
Iku
pantes sira guronana kaki,
Sartane
kawruhana. (Serat Wulangreh, Sri Paku Buwana IV)
11.
Nitik cacahing gatra
tembang ing ndhuwur iku tembang ….
a. Sinom c.
Dhandhanggula
b. Asmaradana d.
Maskumambang
12.
Gancaranipun tembang
ing nginggil ingkang leres inggih menika ….
1.
Yen golek guru, miliha
wong kang becik tumindake, kang ngerti tata krama lan isin yen tumindak ala.
Sokur wong mau seneng tirakat, seneng ngarep-arep diwenehi wong liya. Mangertia
yen wong kang kaya mangkono iku pantes didadekake guru.
2.
Menawa kowe maguru,
miliha wong kang becik tumindake, kang ngerti ukum, ngibadah, isin yen tumindak
ala. Sokur wong mau seneng tirakat ora mung ngarep-arep diwenehi wong liya.
Mangertia yen wong kang mangkono iku pantes didadekake guru, ngelmune pantes
koksinau.
3.
Menawa kowe maguru,
miliha wong kang sugih ngelmu, senajan ora ngerti ukum, nanging yen sregep
ngibadah lan seneng tirakat wong mau pantes kokdadekake guru.
4.
Menawa kowe maguru, aja
milih-milih wong, senajan wong mau tumindake ora becik , lan ora ngerti ukum
nanging waton sregep ngibadah lan tirakat, wong mau pantes didadekake guru.
5.
“Kang
ngibadah lawan wirangi”. (Gatra 5) Tembung
wirangi tegese ….
a. isin tumindak
ala c.
tumindake ala
b. tumindakake
tansah gawe wiring d.
seneng gawe wiring
6.
Menawi badhe nyerat sekar macapat kedah
nyumerapi paugeranipun sekar macapat, inggih menika …..
1.
guru swara, guru lagu, guru gatra
2.
guru lagu, guru sastra, guru wilangan
3.
guru gatra, guru lagu, guru wilangan
4.
guru basa, guru sastra, guru gatra
DINAS
PENDIDIKAN PEMUDA DAN OLAH RAGA
SMP
NEGERI 2 PATUK
Alamat
: Jl. Yogya-Wonosari KM 24, Patuk, Gunungkidul 55862 Telp. 7478763
ULANGAN
TENGAH SEMESTER GANJIL
TAHUN
PELAJARAN 2012/2013
Mata
Pelajaran : Bahasa Jawa
Kelas : IX
Hari/Tanggal :
Waktu : 90 Menit
Wenehana
tandha ping (X) ana ing aksara a, b, c,
utawa d tumrap wangsulan kang kok
anggep bener!
Wacan 1
Marno mono umure lagi ngancik pat belas taun,
sekolahe isih ana klas siji SMP Negri ing sakcedhake desane. Dheweke kuwi
putrane Pak Dhukuh Paren ya Pak Saiman, priyayi sing kondhang sugih, becik
atine, lan pinter momong rakyat ing padhukuhane. Eman, dene anake lanang sing
mung semata wayang iku beda banget watake karo wong tuwane. Dhasar anake
wong sugih mula sapenjaluke tansah keturutan. Yen Pak Saiman
karo sing putri mono, ora seneng nguja bocah, panyuwune putrane dituruti janji
penting lan migunani tumrap sekolahe
1.
Kang dudu wewatakane
Pak Saiman manut cuplikan cerkak ing dhuwur yaiku ……
1.
Becik atine
2.
Pinter momong rakyat
3.
Nguja anake lanang
4.
Nuruti panjaluke anak
sauger migunanikanggo sekolahe
5.
Pira putrane Pak Saiman
manut pethikan cerkak ing ndhuwur?
1.
Siji
2.
Loro
3.
Telu
4.
akeh
Wacan 2
“Punika
ngaten. Kala wau wonten ing jembatan penyeberangan ngajeng menika, piyambakipun
dipunwastani nyopet arta. Dening tiyang-tiyang kathah lajeng dipungebugi
ngantos kados ngaten. Keleresan kula sumerep, lajeng kula bekta wonten kantor
polisi mriki kaliyan ngrantos ambulans”,
ngendikane sawijining bapak polisi njlentrehake
1.
Wong sing digebugi mau
jalarane ….
1.
nyopet dhuwit
2.
kecopetan dhuwit
3.
didakwa nyopet dhuwit
4.
arep nyopet dhuwi
5.
Pethikan crita ing ndhuwur njupuk setting .....
1.
Jembatan penyeberangan
2.
Mobil
ambulans
3.
Kantor pos
4.
Kantor Polisi
5.
Intisarine cuplikan cerkak ing dhuwur yaiku .....
1.
Masarakat padha kulina main hakim
2.
Copet kudu dibrastha
3.
Polisi kudu paring pengayoman marang
sapa wae
4.
Yen ana ing jembatan penyeberangan kudu
ngati-ati
5.
Amanat kang kinandhut ing cerkak kena
kanggo …
1.
Tontonan lan tuntunan
2.
Nambahi sesanggane
(beban) urip
3.
Kaca benggala(tuntunan)
uripe manungsa
4.
Mangerteni jati dhiri
manungsa
1.
Kang kalebu crita
fiksi gancaran kaya ing ngisor iki, kajaba
.....
1.
Cerkak
2.
Cerbung
3.
Geguritan
4.
Roman
Wacan 3
“Dinten Kartini menika
rak kangge ngurmati Raden Ajeng Kartini, awit piyambakipun sampun maringi tuladha ingkang kedah
dipuntindakaken putri Indonesia. Wanita Indonesia menika kedah sekolah lan
sinau supados saged sababag kalih para
priyanipun. Kamangka kebaya menika rak satunggaling simbol kekiranganipun
wanita, kados ingkang dipunngendikakaken Ki dhalang, bilih wanita menika asring kesrimpet tapih
kabotan pinjung.”
Jlentrehe Palupi. (Kapethik saking
cariyos cekak: Antarane Kartini lan Palupi)
1.
Pethikan carita ing
nduwur kasebut nuduhake perangan …..
2.
Amanat lan irah-irahan
3.
Tema lan setting
4.
Tema lan watak
5.
Setting lan paraga
6.
Wose crita kasebut
yaiku .....
7. Palupi
sarujuk menawa mengeti dina Kartini
8. Palupi
ora sarujuk karo pengetan dina Kartini
9. Palupi
sarujuk menawa pengetan dina Kartini bocah putri padha nganggo kebaya lan
jaritan
10.Palupi
ora sarujuk manawa pengetan dina Kartini bocah putri padha nganggo kebaya lan
jaritan
11.
Kepriye manut panemune
Palupi ngenani kebaya iku?
1.
Kebaya pinangka simbol
kaluwihane wanita
2.
Kebaya pinangka simbol
kasulistyaning wanita
3.
Wanita kang nganggo
kebaya tambah ayu lan luwes
4.
Kebaya pinangka simbol
kekurangane wanita
Wacan 4
Bu
Marni : “Kepriye ndhuk, kowe gelem
ora?”
Dewi : “Kula jane boten radi cocog
Bu, nanging kula ajrih
menawi
bapak duka.”
Bu
Marni : “Ora cocog amarga apa
ndhuk? Apa merga bocahe
wis
tuwa?”
Dewi :“Boten Bu, amargi kula
sampun gadhah pilihan.”
5.
Pacelathon sing
dirembug Bu Marni lan Dewi babagan ….
6.
Dewi ora cocog karo
pilihane wong tuwane
7.
Bu Marni lan Dewi wedi
karo bapake
8.
Bapake Dewi seneng nesu
9.
Bu Marni pengin rabi
Wacan 5
“Sabar Nit, sabarna
atimu!” Galih ngarih-arih Nita
“Mas Tama wis katimbalan Gusti, Mas”
wangsulane Nita
“Nit, kabeh wong urip
iku yen wis tekan titi wancine, kabeh mesthi ngalami mati. Sebab mati kuwi
wates pungkasaning urip. Klebu uga aku lan kowe, Dhik Tama sisihanmu lan kabeh
titahing Gusti Allah, mesthi ngalami mati.”
1.
Swasana kang
diandharake nuduhake sedhih amarga ….
1.
Nita kepaten Galih,
garwane
2.
Galih kepaten Tama,
garwane
3.
Nita kepaten Tama,
garwane
4.
Tama kepaten Nita,
sisihane
Wacan
6
“Wis,
Ndhuk rasah digetuni. Pancen wis garise awakmu ora bisa nerusake sekolah. Awake
dhewe ora mung ndheweki, isih akeh bocah-bocah sing ora bisa sekolah merga ora
nduwe ragad. Sekolah jaman saiki pancen larang. Ora mung ragad sekolah, kabeh
rega-rega saiki padha mundhak nyekik wong-wong sing kesrakat kaya awake dhewe
iki. Nanging, awake dhewe kudu tetep syukur isih bisa mangan, wong-wong sing
padha manggon ana ngisor-ngisor kreteg, ana emper-emperan toko kae wis ora bisa
sekolah uga anggone mangan kangelan.” Ngendikane ibu ngeyem-yemi aku.
1.
Sing
dudu wewatekane Ibu manut cerkak ing ndhuwur
yaiku …
1.
Tetep syukur mring
Gusti
2.
Aja nggresula
3.
Nrima panduming Gusti
4.
Nggetuni nasib sing
dadi wong miskin
5.
Ing ngisor iki titikane
cerkak, kajaba ….
6.
Asipat naratif
7.
Nyritakake sawijining
tokoh
8.
Asipat fiktif
9.
Asipat argumentative
10.
Bab sing dadi inti pokok crita diarani ......
a. irah-irahan
b. tema
c. alur
d. konflik
11.
Papan lan wektu dumadine crita ing
cerkak diarani …
a. amanat
c. konflik
b . setting
d. paraga
12.
Cerita fiksi kang nyritakake saka jaman saiki banjur konflik nganti entekan purnaning crita
iku nggunakake alur …
1.
Maju
2.
Mundur
3.
Campuran
4.
Regresif
1.
Sajrone praktek maca cerkak, ana bab
kang kudu digatekake ing antarane wirasa, tegese ….
2.
Ngucapake tembung kanthi cetha
3.
Solah bawa trep karo naskah cerkak
4.
Bisa mbedakake lan milahake siji-sijine
tokoh lan swasana ing cerkak
5.
Bisa nyuwarakake saben tokoh kanthi
becik
6.
Gambar ing ndhuwur kalebu ......
1.
Novel
2.
Cerkak
3.
Kalawarti
4.
Cergam
5.
Sing diarani komik yaiku ……
1.
Rerangkening crita kang mawa ilustrasi
gambar
2.
Crita mawa ilustrasi gambar kang
nyedihake
3.
Crita mawa ilustrasi gambar kang
werna-werna
4.
Rerangkening crita kang mawa pacelathon
(dialog)
5.
Wong kang ahli gawe komik diarani ....
1.
Musikus
2.
Komikus
3.
Komisaris
4.
Orator
5.
Bab sing kudu digatekake nalika
nindakake diskusi kaya ing ngisor iki, kajaba
......
1.
Aja golek menange dhewe
2.
Menehi wektu marang wong liya kanggo ngandharake
panemu
3.
Manawa ngandharake panemu ora kudu
kanthi waton utawa dhasar kang tinemu nalar
4.
Aja rumangsa manawa panemune awake dhewe
sing paling bener
Wacan 7
Tindak-tanduke
Tini ana owah-owahane. Dheweke wis ora nggunakake dhuwite kanggo jajan utawa
dolanan. Dhuwit sangu sekolah utawa dhuwit sing ditampa saka wong tuwane,
age-age dilebokake celengan.
1.
Miturut pratelan ing
ndhuwur watake Tini iku …..
1.
gemi
2.
ngebreh
3.
boros
4.
medhit
Wacan
8
“Duwe kerdhus pira Pak?”
“Ya ana yen mung 40, ning dilangi nole alias 4”
Jawabku sakenane.
“ Wooo ditakoni tenanan!” Karo mecucu.
“Lha wong ora tau diklat kok ditakoni kerdus”.
Wangsulanku
5.
Sing dikarepake kerdhus
ana ing pethikan cerkak sertifikatku iku
…….
1.
kerdhus karton
2.
sertifikat lemah
3.
kertas rosokan
4.
sertifikat pelatihan
Wacan 9
Banjur
sing taun 1995 pola 150 jam neng ngendi ya? Apa neng ngomah?”Pitakone batinku
karo aku ngeling-eling anggonku simpen sertifat mau.“Mbok menawa dadi siji karo
SK Pembagian Tugas ing rak buku ngomah!” batinku karo ngeyem-yemi atiku. Budhal
Sekolah motor age-age dakblandhange sakayange kareben cepet tekan ngomah. Bubar
sholat Duhur lan mangan age-age rak buku dakudhal-udhal kanggo nggoleki
Sertifikat Pelatihan. Dakklumpukkake mung ana 7, wiwit taun 2000-nan. Sing tahun
1995 meksa durung ketemu.
5.
Pethikan cerkak
Sertifikatku ing ndhuwur nuduhake menawa Pak Tegar iku wong sing ……
1.
ora setiti, lalen
2.
setiti, ngati ati
3.
gemi, setiti
4.
pinter nyenyimpen
5.
Apa sing dikarepake: “dikeruk ngetuk, disusruk mumbul” ana ing
cerkak Sertifikatku iku?
1.
ora tau duwe dhuwi
2.
ora tau kentekan dhuwit
3.
dhuwite akeh banget
4.
dhuwite simpenan akeh
1.
Sajrone praktek maca cerkak, ana bab
kang kudu digatekake ing antarane wirasa, tegese ….
1.
Ngucapake tembung kanthi cetha
2.
Solah bawa trep karo naskah cerkak
3.
Bisa mbedakake lan milahake siji-sijine
tokoh lan swasana ing cerkak
4.
Bisa nyuwarakake saben tokoh kanthi
becik
1.
Ing ngisor iki titikane
cerkak, kajaba ….
1.
Asipat naratif
2.
Nyritakake sawijining
tokoh
3.
Asipat fiktif
4.
Asipat argumentative
5.
Tokoh kang ala watak wantune lan tansah gawe
reridhu diarani tokoh ….
1.
Protagonist
2.
Antagonis
3.
Tritagonis
4.
Figuran
Wacan 10
Dokter
lan perawate kluyur-kluyur lunga. Aku dheleg-ndheleg ana ruangan mau. Eba
kagetku, dakrungu ibune bocah-bocah nggugah aku, “Mas, tangi. Wis esuk.”.
1.
Tembung dheleg-ndheleg tegese…
1.
Mikir
2.
Ngalamun
3.
Ngalamun sinambi
mikir
4.
Jagongan
Gatekna
cerkak ing ngisor iki!
P
|
onakanku sing cilik dhewe lagi nangis.
Tangise ora kaya biyasane. Iki gawe jengkele ibune sing lagi sibuk nyiapake
mulang.Bojone durung mulih saka nyambut gawe. Dene anak-anake liyane wis padha
mlebu neng kamare dhewe-dhewe, njekut sinau nyiapake ujian komprehensif.
"Kang Letug, tulung ya, dijaga anakku iki.Dineng-nengi ben ora ngganggu. Aku jan lagi buneg tenan lho." Panjaluke adhiku wadon iki.
"Ya, dak neng-nengane." Aku banjur mlaku nyedhaki ponakanku sing umure durung ana limang taun.
"Udah yah...Mama sedang sibuk tuh. Kan kasihan kalau adik nangis terus.." Aku omong nganggo basa Indonesia.
Pancen bocah jaman saiki basa Jawa sing alus ora padha ngerti. Mulane ing kulawargane adhiku, basa padinane campur. Malah luwih akeh padha nganggo basa Indonesia. Rasane lucu yen aku nyoba nganggo basa Jawa sing alus. Bocah-bocahe padha ora seneng. Banjur miwiti nganggo basa Indonesia.Bocah-bocah uga wis ora nyebut rama utawa ibu marang wong tuwane, nanging wis migunakake tembung Papa utawa Mama.
"Kenapa menangis terus Teta? Apa karena dinakali Mama?"
"We...weeee... Teta mau dibelikan baju baru...we...wee.."
Teta jenenge ponakanku mau, kepengin ditukokake klambi anyar. Mbokmenawa bapak ibune mung durung sempat wae.
"Besok Pak Dhe belikan ya...mau enggak?"Krungu jawabanku mau, dheweke banjur katon lega.
Ngusap luh neng pipine, senajan ta isih mimblik-mimblik manja banget.
"Besok Pak Dhe belikan yang namanya celana kodhok ya?
Tahu enggak kamu?"
Jawabane ponakanku mung gedheg-gedheg. Ora ngerti apa kuwi sing jenenge kathok kodhok. Kamangka dhek jaman cilikanku, kathok kodhok kuwi istimewa banget. Saben bocah yen krungu tembung kathok kodhok bisa banjur senenge ora mekakat. Kathok kodhok dadi favorite bocah-bocah. Mergane yen dienggo anget tur ora mlotrak-mlotrok.
Aku banjur crita marang ponakanku ngenani kathok kodhok kuwi.
Sawatara crita bab kathok kodhok, pikiranku kelingan dhek jaman semana aku duwe kathok kodhok sing anyar. Aku dolanan ingkling karo kanca-kancaku neng ngomah. Nanging, blaik, ing tengah-tengahe dolanan ingkling, aku ngebrok (ngising neng kathok). Suara pret....preet....preeet.... banjur ambune wah...jan ora karuwan! Kanca-kancaku banjur padha bengok alok:
"Oeeee, Letug ngebrok! Letug ngebrok!" Mboko siji kanca-kancaku padha mlayu nyingkiri aku karo nutup irunge.
Aku mung bisa nangis nggugug ditinggal kanca-kancaku. Aku nangis merga kathok kodhokku sing anyar dadi reged kena abyuran saka wetengku.
Ora let suwe ana sing nyedhaki aku, nanging, sing nyedhaki aku ora liya ya ibuku. Aku ora dinesoni. Ibuku malah mung gumujeng. Aku banjur dicandhak digawa menyang WC
Ibuku ora wegah ngresiki regedanku. Ibuku ora wegah nyedhaki ambune regedanku. Ibuku ora wegah nyandhak awakku lan nyawiki aku. Ibuku ora duka weruh kathok kodhok anyarku dadi reged. Lan aku banjur meneng anggonku nangis. Aku mandeng ibu sing isih gumujeng lan gawe tentreme atiku.
Kelingan pengalaman mau, aku mung bisa ngguyu dhewe. Kathok kodhokku sing anyar wis reged lan mambu. Nanging aku bisa nemu gumuyune ibu sing ora ilang saka rasaku.
Yen ing kulawarga isih ana ibu sing bisa gumuyu, ngresiki reregedaning anak, sepira begjane wong neng alam donya yen akeh sing isih padha bisa gumuyu uga ngresiki reregeding urip bebrayan.
"Kang Letug, tulung ya, dijaga anakku iki.Dineng-nengi ben ora ngganggu. Aku jan lagi buneg tenan lho." Panjaluke adhiku wadon iki.
"Ya, dak neng-nengane." Aku banjur mlaku nyedhaki ponakanku sing umure durung ana limang taun.
"Udah yah...Mama sedang sibuk tuh. Kan kasihan kalau adik nangis terus.." Aku omong nganggo basa Indonesia.
Pancen bocah jaman saiki basa Jawa sing alus ora padha ngerti. Mulane ing kulawargane adhiku, basa padinane campur. Malah luwih akeh padha nganggo basa Indonesia. Rasane lucu yen aku nyoba nganggo basa Jawa sing alus. Bocah-bocahe padha ora seneng. Banjur miwiti nganggo basa Indonesia.Bocah-bocah uga wis ora nyebut rama utawa ibu marang wong tuwane, nanging wis migunakake tembung Papa utawa Mama.
"Kenapa menangis terus Teta? Apa karena dinakali Mama?"
"We...weeee... Teta mau dibelikan baju baru...we...wee.."
Teta jenenge ponakanku mau, kepengin ditukokake klambi anyar. Mbokmenawa bapak ibune mung durung sempat wae.
"Besok Pak Dhe belikan ya...mau enggak?"Krungu jawabanku mau, dheweke banjur katon lega.
Ngusap luh neng pipine, senajan ta isih mimblik-mimblik manja banget.
"Besok Pak Dhe belikan yang namanya celana kodhok ya?
Tahu enggak kamu?"
Jawabane ponakanku mung gedheg-gedheg. Ora ngerti apa kuwi sing jenenge kathok kodhok. Kamangka dhek jaman cilikanku, kathok kodhok kuwi istimewa banget. Saben bocah yen krungu tembung kathok kodhok bisa banjur senenge ora mekakat. Kathok kodhok dadi favorite bocah-bocah. Mergane yen dienggo anget tur ora mlotrak-mlotrok.
Aku banjur crita marang ponakanku ngenani kathok kodhok kuwi.
Sawatara crita bab kathok kodhok, pikiranku kelingan dhek jaman semana aku duwe kathok kodhok sing anyar. Aku dolanan ingkling karo kanca-kancaku neng ngomah. Nanging, blaik, ing tengah-tengahe dolanan ingkling, aku ngebrok (ngising neng kathok). Suara pret....preet....preeet.... banjur ambune wah...jan ora karuwan! Kanca-kancaku banjur padha bengok alok:
"Oeeee, Letug ngebrok! Letug ngebrok!" Mboko siji kanca-kancaku padha mlayu nyingkiri aku karo nutup irunge.
Aku mung bisa nangis nggugug ditinggal kanca-kancaku. Aku nangis merga kathok kodhokku sing anyar dadi reged kena abyuran saka wetengku.
Ora let suwe ana sing nyedhaki aku, nanging, sing nyedhaki aku ora liya ya ibuku. Aku ora dinesoni. Ibuku malah mung gumujeng. Aku banjur dicandhak digawa menyang WC
Ibuku ora wegah ngresiki regedanku. Ibuku ora wegah nyedhaki ambune regedanku. Ibuku ora wegah nyandhak awakku lan nyawiki aku. Ibuku ora duka weruh kathok kodhok anyarku dadi reged. Lan aku banjur meneng anggonku nangis. Aku mandeng ibu sing isih gumujeng lan gawe tentreme atiku.
Kelingan pengalaman mau, aku mung bisa ngguyu dhewe. Kathok kodhokku sing anyar wis reged lan mambu. Nanging aku bisa nemu gumuyune ibu sing ora ilang saka rasaku.
Yen ing kulawarga isih ana ibu sing bisa gumuyu, ngresiki reregedaning anak, sepira begjane wong neng alam donya yen akeh sing isih padha bisa gumuyu uga ngresiki reregeding urip bebrayan.
1.
Wangsulana pitakonan
iki adhedhasar Cerkak ing ndhuwur!
1.
Sebutna 5 paraga ing cerkak mau!
2.
Sebutna wewatekane para
paraga mau
3.
Nggunakake alur
kepriye? Wenehana alesane!
4.
Tulisen 3 amanat
cerkak mau!
5.
Kira-kira judhul apa
sing paling cocok kanggo cerkak ing ndhuwur?
__________________________________
PREDIKSI
SOAL UJIAN BAHASA JAWA
TAHUN
PELAJARAN 2011/2012
BERDASARKAN
KISI-KISI
Wacan
1
Poma-poma
wekas mami,
Anak
putu aja lena,
Aja
ketungkul uripe,
Lan
aja duwe kareman,
Marang
pepaes donya,
Siyang
dalu dipun emut’
Yen
urip manggih hantaka.
(Serat Wulangreh : Sri Paku
Buwana IV)
1.
Nitik guru gatra, guru
wilangan, lan guru lagune rumpakan ing ndhuwur kalebu tembang macapat ......
1.
Asmaradana
2.
Sinom
3.
Dhandhanggula
4.
Pangkur
5.
Siyang dalu dipun emut,
yen urip manggih antaka. Tembung antaka, tegese .....
1.
Cilaka
2.
Bebaya
3.
Mati
4.
Rugi
5.
Surasane utawa intisarine tembang ing ndhuwur yaiku
.....
1.
Mumpung isih ana donya
kudu tansah seneng-seneng
2.
Wong kudu tansah
nggatekake uripe ing donya
3.
Wong kudu eling yen
wong urip iku bakale mati, mula kudu golek sangu
4.
Sing penting mikirke
donya aja nganti lena
Wacana 2
ATI
Mung siji, kabeh padha nduweni/
Merga kuwi manungsa bisa ngrasa,
Ngrasa seneng bungah lan susah,
Malah ....
Manungsa uga bisa kakehan polah
Ala lan becik ing uripe
Gumantung saka barang siji iki,
Ati .....
Iya ati ludira kang kenthel
Sing bisa migunani uga bisa mbebayani
Migunani tumrap wong sing ngati-ati
migunakake ati
Ora drengki lan srei.
5.
Manut wujud lan tata
panulise, wacan ing ndhuwur awujud .....
1.
Tembang macapat
2.
Parikan
3.
Wangsalan
4.
Geguritan
5.
Titikan kang baku jinis
karangan ing ndhuwur yaiku .....
1.
Kudu ana guru gatra,
guru wilangan lan guru lagune
2.
Mardika, bebas
gumantung kang ngripta
3.
Kudu nggunakake
purwakanthi swara
4.
Mardika, nanging kudu
ana tembunge kuna
5.
Migunani tumrap wong
sing ngati-ati migunakake ati. Dasanamane
tembung ati yaiku ....
1.
Manah, kalbu, wardaya,
penggalih, driya
2.
Sungkawa, susah, sedih,
rudatin
3.
Badan, sarira, angga
4.
Giri, aldaka, ancala,
arga, ardi
5.
....Iya ati ludira kang
kenthel....
Tembung ludira nggadhahi teges ...
1.
Awak
2.
Ati
3.
Getih
4.
Jantung
5.
Nggarap soal iku aja
kesusu. Bapak utawa Ibu Pengawas bakal nunggu sarampunge.
Ater-ater sa- ing tembung sarampunge
tegese .....
1.
Padha rampung
2.
Durung rampung
3.
Nganti rampung
4.
Supaya rampung
Wacana 3
Mingkar-mingkuring angkara,
Akarana karenan mardi siwi,
Sinawung resmining kidung,
Sinuba sinukarta,
Mrih kretarta pakartining ngelmu luhung,
Kang tumrap neng tanah Jawa,
Agama ageming aji.
(Saking
Serat Wedhatama)
5.
Tembang Pangkur ing
ndhuwur pethikan Serat Wedhatama, anggitane ...
1.
R. Ng. Ranggawarsita
2.
Sri Mangkunagara IV
3.
Sri Paku Buwana IV
4.
Hamengkubuwana IX
5.
Guru wilangan lan guru
lagune gatra pungkasan, yaiku ....
1.
8a b. 8e c. 8u d. 8i
2.
Mingkar-mingkuring
angkara,
Ukara kasebut migunakake purwakanthi
....
1.
Guru swara
2.
Guru sastra
3.
Guru basa
4.
Guru gatra
5.
Ukara kang migunakake
parikan yaiku ....
1.
Ngasah arit nganti
landhep.
Dadi murid, kudu sregep
2.
Jenang sela, wader kalen sosondheran
Apuranta yen wonten lepat kawula.
3.
Wiwawite lesmbadhonge.
Uwi dawa uwite, tales amba godhonge
4.
Sapa jujur bakal mujur
5.
Pawongan kang katone
sepele, durung mesthi mangkono kasunyatane. Sapa ngerti bathok bolu isi madu. Saloka iki nduweni teges ....
1.
Wong pinter kumudu kudu
dijaluki piwulang
2.
Wong bodho mung kanggo
ganep-ganep yen ana kekurangane
3.
Wong asor nanging sugih
kapinteran
4.
Wong asor nanging sugih bandha
5.
Nyaron bumbung, nganti
cengklungen anggonku nunggu tekamu.
Rumpakan iki kalebu wangsalan, batange
....
1.
Gambang
2.
Suling
3.
Bumbung
4.
Angklung
5.
Yen mangan ora kena
karo turu, mengko mundhak dadi uler. Sejatine ora mangkono, yen mangan karo
turu bisa keselak. Pratelan iku kalebu gugon tuhon kang isi ....
1.
Salugu
2.
Wewaler
3.
Pralambang
4.
Pitutur sinandhi
5.
Wara Sembadra lamun
cinandra alise .... athi-athine .....lathine ......
Panyandra kang bener yaiku .....
1.
Nanggal sepisan,
ngudhup turi, manggis karengat
2.
Njlirit, ngudhup
mlathi, manggis karengat
3.
Mbawang sabungkul,
ngudhup turi, tumengeng tawang
4.
Nanggal sepisan,
ngandhan-andhan, ngudhup mlathi
5.
Wara Srikandhi manawa
cinandra pakulitane .... mripate .....eseme .....
Panyandra kang bener yaiku ....
1.
Mblarak sempal,
tumengeng tawang, sumringah
2.
Ireng manis, ndamar
kanginan, pait madu
3.
Sumringah, ndamar
kanginan, pait madu
4.
Kuning, merak ati,
manis
5.
Mbah mangun mongkog
atine. Putune sing gedhe dadi tentara. Putu sing nomer loro dadi dhokter. Msau
esuk Mbah Mangun krungu kabar yen putune sing ragil ketampa dadi pilot.
Kahanane Mbah Mangun iku bebasane .....
1.
Karubuhan gunung
2.
Ngubak-ubak banyu
bening
3.
Kakehan gludhug kurang
udan
4.
Kebanjiran segara madu
5.
Bu Guru : “Para siswa
sapa kang ngerti, Raden Ajeng Kartini iku lair tanggap pira?”
Siswa : ..................................
Wangsulane siswa kang bener .....
1.
Setunggal likur April
2.
Kalihdasa setunggal
April
3.
Selikur April
4.
Sijilikur April
5.
Ukara kang migunakake
ngoko alus yaiku ....
1.
Bapak lan Ibu wis rawuh
2.
Bapak lan Ibu wis teka
3.
Bapak kaliyan Ibu
sampun rawuh
4.
Bapak kalih ibu empun
dugi
5.
Ukara ing ing ngisor
iki migunakake seselan –um, kejaba ......
1.
Sakehing tumindake
bocah iku ora ana kang bener
2.
Bubar acara rapat,
katon meja kursi isih jumpalitan
3.
Bocah kae kok gumuyu
dhewe
4.
Wah bayeme wis gumobor
5.
Ukara ing ngisor iki
kang migunakake tembung camboran yaiku .....
1.
Pak Sastra ngingu iwak
lele ing blumbang
2.
Ibu kondur saka pasar
ngasta oleh-oleh mata kebo
3.
Awakku krasa anget
sawise ngombe wedang jae
4.
Pak Jaya kagungan kebo
bule cacahe loro.
5.
Ukara ing ngisor iki
migunakake tembung saroja, kajaba ......
1.
Tindak tanduke Santi
pancen apik tenan
2.
Nganggoa tatakrama ing
ngendi wae
3.
Muga-muga ora ana godha
rencana
4.
Aku mangan randha royal
entek papat
5.
Ukara kang migunakake
tembung khusus yaiku .....
1.
Saben esuk aku mangkat
sekolah numpak sepedha onthel
2.
Yen arep nyabrang dalan
gedhe kudu ngawasake kiwa tengen akeh kendharaan!
3.
Akeh wit-witan kang
padha rubuh kena angin puting beliung
4.
Janganan ing warung iku
pepak tenan
5.
Gatekna ukara ngisor
iki!
1.
Dhik, jupukna garisan
ana meja kamarku!
2.
Mangga lenggah rumiyin
Mbah!
3.
Yen kowe sela, ayo
ngrewangi resik-resik omah
4.
Dhik, aja kok bedholi
tanduran iku ya!
Ukara–ukjara ing ndhuwur kang kalebu
ukara pangajak yaiku ....
1.
(1), (2) c. (2), (3)
2.
(1), (3) d. (3), (4)
3.
Gatekna ukara ngisor
iki!
1.
Suwekan kertas ing
jubin kuwi jupukana!
2.
Yen kowe mumet ngombea
obat dhisik!
3.
Ngombea obat mumet
mau-mau saiki wis mari
4.
Mangana akeh kae awakmu
tetep kuru
Kang kalebu ukara sambawa yaiku .....
1.
(1), (2) c. (2), (3)
2.
(1), (3)
d. (3), (4)
Wacana 4
Amenangi jaman edan,
Ewuhaya ing pambudi,
Melu edan nora tahan,
Yen tan melu anglakoni,
Boya keduman melik,
Kaliren wekasanipun,
Dilalah karsa Allah,
Begja-begjane kang lali,
Luwih begja kang eling lawan waspada.
(Serat Kalatidha)
3.
Amenangi jaman edan.
Amenangi tegese .....
1.
Nyedhaki, marani
2.
Ngedohi, nglungani
3.
Nyingkiri, ngendhani
4.
Meruhi, ngalami
5.
Manut tembang ing
ndhuwur, wong sing ngalami jaman edan bakal bingung utawa ewuh amarga ......
1.
Arep melu ngedan ora
tahan, nanging yen ora melu nglakoni ora keduman apa-apa
2.
Yen melu ngedan boya
keduman melik
3.
Sing melu ngedan uripe
bakal mulya
4.
Sing ora tahan uripe
bakal susah
5.
Ana ing jaman edan
kuwi, wong sing luwih beja yaiku wong sing eling lan waspada. Kang dikarepake
eling yaiku ......
1.
Eling marang jaman edan
2.
Eling marang pimpinan
3.
Eling marang Kang Maha
Kuwasa
4.
Eling marang
jejibahan/tugas
5.
Tembang Sinom Serat
Kalatidha ing ndhuwur iku anggitane ....
1.
Mangkunagara IV
2.
R. Ng. Ranggawarsita
3.
Pakubuwana IV
4.
Yasadipura I
Wacana 5
Lamun sira anggeguru kaki,
Amiliha manungsa kang nyata,
Ingkang becik martabate,
Sarta kang wruh ing kukum,
Kang ngibadah lawan wirangi,
Sokur oleh wong tapa,
Ingkang wus amungkul,
Tan mikir pawehing lyan,
Iku pantes sira guronana kaki,
Sartane kawruhana.
(Serat Wulangreh, Sri
PakubuwanaIV)
5.
Nitik guru gatra, guru
wilangan lan guru lagune tembang ing ndhuwur ....
1.
Dhandhanggula
2.
Sinom
3.
Asmaradana
4.
Mijil
5.
Isi utawa surasane
tembang ing ndhuwur yaiku .....
1.
Tuntunan tata carane
dadi guru
2.
Tuntunan tata carane
tapa/prihatin
3.
Tuntunan kanggo wong
sing arep golek guru/maguru
4.
Tuntunan lan
tatakramane ngajeni marang guru
5.
Kang ngibadah lawan
wirangi, Tembung wirangi tegese ....
1.
Isin nglakoni ala
2.
Seneng tumindak ala
3.
Tumemen
4.
Seneng prihatin
5.
Ukara ing ngisor iki
migunakake homonim
1.
Simbah kagungan wayah
gangsal
Wayah bengi kalong padha mabur
2.
Lemper iki wadhahana
lemper kuwi
3.
Olehe sekolah nganti
tutug
Tutuke lara sariawan
4.
Klambine bathik mawa
kembang-kembang
Aku nganggo klambi bathik saben dina
Setu
5.
Ukara ing ngisor iki
kang kalebu homograf mapan ing ukara ....
1.
Supaya aman nyelengi
wae ing bank
Dadang iku putrane Bang Somad
2.
Kula gadhah rasukan
cemeng
Cemeng iku anak kucing
3.
Dhandhanggula kalebet
sekar macapat
Sekar mawar menika sae sanget
4.
Wetengku krasa ngelih
Amir ngelih meja menyang ruang guru
Wacana
6
“Bubar upacara bendera, kowe diundang
Pak Broto ana ruang kepala sekolah!” kandhane Antok minangka ketua kelas loro
SMP Teladan marang aku.
Aku mung manthuk. Sabanjure, aku
muter dalan nuju ruang kepala sekolah. Pikiranku kebak pitakonan, ana apa
nganti kepala sekolah nimbali aku. Kamangka kepala SMP Teladan nggonku sinau
iki wis kawentar wong kang disiplin, galak, lan ora wigah-wigih menehi ukuman
marang guru utawa murid sing dianggep mbangkang prentahe.
5.
Kang dadi paraga utama
(tokoh sentral) ing pethikan cerkak kasebut yaiku ....
1.
Pak Broto
2.
Ketua kelas loro
3.
Antok
4.
Aku
5.
Kedadean crita kasebut
dumadi ing wanci ....
1.
Esuk
2.
Awan
3.
Sore
4.
Bengi
5.
“Bubar upacara bendera, kowe diundang Pak
Broto ana ruang kepala sekolah!”
Ukara kasebut yen didaekake basa krama
alus .....
1.
Bubar upacara bendere,
sampeyan didhawuhi Pak Broto ing ruang Kepala sekolah
2.
Bibar upacara bendera,
jenengan dibeluk Pak Broto wonten ruang
Kepala sekolah
3.
Bibar upacara bendera,
panjenengan dipunaturi Pak Broto wonten ing ruang kepala sekolah
4.
Bibar upacara bendera,
panjenengan dipuntimbali Pak Broto wonten ruang kepala sekolah
Wacana 7
Yogyanira kang para prajurit,
Lamun bisa sami anulada,
Duking nguni caritane,
Andelira Sang Prabu,
Sasrabahu ing Mahispati,
Aran Patih Suwanda,
Lelabuhanipun,
Kang ginelung tri prakara,
Guna kaya purun ingkang den antepi,
Nuhoni trah utama.
(Serat Tripama :
Mangkunagara IV)
5.
Ing Serat Tripama ana
satriya telu kang pantes dituladha, yaiku .....
1.
Arjunasasrabahu,
Kumbakarna, Sukrasana
2.
Patih Suwanda,
Kumbakarna, Adipati Karna
3.
Prabu Rama, Lesmana,
Anoman
4.
Sumantri, Anoman, Surya
Putra
5.
Manut isine Serat
Tripama iku katujokake marang sapa?
1.
Katujokake marang para
mudha kang padha sinau ing madyaning pawiyatan/sekolah
2.
Katujokake marang para
sepuh kang pantes dadi tuladha utawa conto
3.
Katujokake marang sapa
wae kang gedhe labuh labete marang nusa lan bangsa
4.
Katujokake marang para
mudha kang duwe jiwa kaprawiran luwih-luwih kanggo prajurit
5.
Manut tembang ing
ndhuwur Prabu Harjuna Sasrabahu iku ratu ing ngendi?
1.
Ngalengka
2.
Mahispati
3.
Awangga
4.
Ngastina
5.
Urutan sesorah ingkang
leres inggih punika ....
1.
Pamuji, wigatining
atur, salam pambuka, pangarep-arep, panutup
2.
Pamuji, salam pambuka,
wigatining atur, pangarep-arep, panutup
3.
Salam pambuka,
wigatining atur, pamuji, pangarep-arep, panutup
4.
Salam pambuka, pamuji,
wigatining atur, pangarep-arep, panutup
5.
Wasana kula sekapaken
semanten, mbok bilih wonten klenta-klentuning atur, nyuwun agunging samodra
pangaksami.
Perangan sesorah iki kalebu ....
1.
Salam pambuka
2.
Puji syukur
3.
Pangarep-arep
4.
Panutup
5.
Sebutan liya pranatacara kaya ing ngisor
iki, kajaba …..
1.
Panata adicara
2.
Panatawara
3.
MC
4.
Pamedhar sabda
5.
“Mugi-mugi adicara ingkang sampun karantam
saged lancar kalis ing sambekala”
Kalis ing sambekala, tegese ......
1.
Ora ana alangan
2.
Bisa becik
3.
Bisa lancar lan
nyenengake
4.
Becik lan nyenengake
5.
Urutan adicara rapat
OSIS kanggo dhapuk Panitya Study tour
iki endi sing bener?
1.
Pambuka, Sapa aruh,
Puji Syukur, Isi, Panutup
2.
Pambuka, Tanggap wacana
ketua Osis, ndhapuk panitya inti study tour, Usul-usul, Panutup
3.
Pambuka, Waosan ayat
Suci Alqur’an, Tanggap wacana Kepala Sekolah, Ndhapuk panitya, Tanggap Wacana
Pembina Osis, Panutup
4.
Pambuka, Tanggap Wacana
Kepala Sekolah, Mancawarni, Rapat Inti, Panutup
5.
Mangsa rendheng lemahe
padha teles.
Manawa ditulis aksara Jawa ....
1.
?m=srend_lemaeteles\,
2.
?m=sxnD_Xmh[ateXs\,
3.
?m=srenD_lem[ateles\,
4.
?m=srenF_lemhaeteles\,
5.
Tanggal 28 Oktober
Sumpah Pemudha
Manawa katulis aksara Jawa ....
1.
?t=gl:28;[aokTbe/sumPh
pemud.
2.
?t=gl\;27:O[kTobe/sumph
pemud.
3.
?t=gl\:28:O[kTobe/sumPh
pemud.
4.
?t=gl\:29:U[kTobe/sumPh
pemud.
49.
?prk-aidwuhmr=pr
snÒ`isupy s}gepZji.
Unine aksara Jawa kasebut ....
1.
Para Kyai dhawuh marang
para santri supaya sregep ngaji.
2.
Pak Kyahi dhawuh marang
santrine supaya sregep ngaji.
3.
Para Kyai paring dhawuh
santri-santri supaya sregep ngaji.
4.
Paara Kyai dhawuh para
santrine supaya padha sregep ngaji.
1.
Ibu : Coba sowana simbah menyang
Wonosari!
Teti : Wonten menapa Bu?
Ibu : Ngendikane Bapakmu, simbah kangen
Kowe!
Teti : O inggih, kula siram sakniki lajeng
tindak Wonosari
Ibu : Lha rak kleru olehmu matur, coba
Dibaleni sing bener!
Teti : ........
Ature
Teti kang bener yaiku ....
1.
O inggih, kula adus
samenika lajeng dhateng Wonosari
2.
O inggih, kula adus
sakniki lajeng teng Wonosari
3.
O inggih, kula siram
samenika lajeng dhateng Wonosari
4.
O inggih, kula pakpung
saniki lajeng mlampah dhateng Wonosari
KUNCI JAWABAN
1.
Jawab : A
Bahasan : Tembang Asmaradana ana 7 gatra,
ciri khususe gatra 3 ana 8 wanda tiba
swara e
utawa o
2.
Jawab : C
Bahasan : Tembung mati dasanamane : antaka, seda, gugur, lampus, tiwas, ngemasi,
palastra
3.
Jawab : C
Bahasan : -
4.
Jawab : D
Bahasan
: Rumpakan ing ndhuwur kalebu guritan jalaran ora kawengku ing aturan guru
gatra, guru wilangan lan guru lagu.
5.
Jawab : B
Bahasan
: Guritan iku puisi bebas ora ana aturan kaya tembang macapat, bebas manut sing
ngarang
6.
Jawab : A
Bahasan : B = tegese susah, C= tegese
awak, D = tegese gunung
7.
Jawab : C
8.
Jawab : C
9.
Jawab : B
Bahasan
: Anggitane Sri Mangkunagara IV kayata : Wedhatama, Tripama, Paliatma, lsp.
10.
Jawab : D
Bahasan
: Etungen jumlah suku katane baris pungkasan lan tibane swara vokal
11.
Jawab : B
Bahasan
: Purwakanthi guru sastra iku sing runtut sastrane utawa konsonane, baris siji
akeh migunakake konsonan: ng, k, r
12.
Jawab : A
Bahasan
: Parikan utawa pantun iku rumpakan kang nduweni sampiran lan isi lan sing umum
nduweni pola persajan ab, ab. B = wangsalan, C = cangkriman wancahan, D =
purwakanthi guru swara
13.
Jawab : C
Bahasan
: A = Gong lumaku tinabuh, B = Timun wungkuk jaga imbuh, D = Asu belang kalung
wang
14.
Jawab : D
Bahasan
: Wangsalan unen-unen memper cangkriman, nanging batangane ing ukara candhake
kanthi disamarake. Tembung nyaron bumbung = cengklungen = angklung
15.
Jawab : D
Bahasan
: Gugon tuhon pitutur sinandhi, gugon tuhon kang isi nasehat nanging ora
dikandhakake kanthi terus terang. Gugon tuhon salugu = gugon tuhon bocah
sukerta contone: bocah kedhana-kedhini, gugon tuhon wewaler = isi larangan
conto dolan menyang Parangtritis ora oleh nganggo sandhangan kang rupane ijo.
16.
Jawab : A
Bahasan
: Nyandra iku ngandhakake beciking perangane badan. Ngudhup mlathi = irunge,
tumengeng tawang = idepe, mbawang sebungkul = mripate, ngandhan-andhan =
rikmane/rambut
17.
Jawab : B
18.
Jawab : D
Bahasan:
A = nampa kasusahan, B = gawe rusuh ing papan kang wis tentrem, C = akeh
janjine ora ana buktine, D = nampa kabegjan kang gedhe
19.
Jawab : C
Bahasan
: selikur (krama ngoko)
20.
Jawab : A
Bahasan
: Ngoko alus basa campuran antarane ngoko lan krama inggil, sing dikramakake
inggil kriya utawa kata kerja, kata benda, kata sifat kanggo/tumrap wong liya. A = ngoko alus, B = ngoko lugu, C
= krama inggil, D = krama madya
21.
Jawab : B
Bahasan
: jumpalitan asale saka tembung ling jumpalit + panambang –an; A tumindake =
-um + tindak +e; C gumuyu = -um +guyu; D gumobor = -um + bobor
22.
Jawab : B
Bahasan
: Tembung camboran iku tembung loro kang digandheng dadi siji dadi tembung kang
anyar , tegese uga melu anyar. Mata kebo iku arane panganan
23.
Jawab : D
Bahasan
: Tembung saroja, tembung loro kang nduweni teges meh padha utawa padha
digandheng dadi siji. Tindak = tanduk; tata = krama; godha = rencana. D randha
royal kalebu tembung camboran
24.
Jawab : A
Bahasan
: Tembung khusus iku tembung kang cakupane luwih sempit. A= sepedha onthel tembung khusus; B = kendharaan
tembung umum; C = wit-witan tembung umum; D = janganan
tembung umum
25.
Jawab : C
Bahasan
: Titikane ukara pangajak nganggo tembung: ayo, mangga, suwawi
26.
Jawab : D
Bahasan: Ukara sambawa iku ukara
kang
nduweni teges: upama, senajan, mokal,
pangarep-arep. Titikane, predikate
mawa
panambang –a, -ana, -na, -en lan
biasane
predikate manggon ing ngarep
27.
Jawab : D
28.
Jawab : A
29.
Jawab : C
30.
Jawab : B
Bahasan
: anggitane R. Ng. Ranggawarsita kayata: Serat Kalatidha, Jaka lodhang,
Jitabsara, Paramayoga, Jitapsara, Lsp.
31.
Jawab : A
Bahasan
: Tembang sing cacahe gatra ana 10 mung tembang Dhandhanggula
32.
Jawab : C
33.
Jawab: A
34.
Jawab : A
Bahasan
: Homonim tembung kang padha tulisane, padha ucapane nanging beda tegese tuladha
: wayah tegese putu lan wektu.
35.
Jawab : B
Homograf
tembung kang tulisane padha nanging ucapan lan tegese beda, bedane ana ing
swara taling lan pepet tuladha cemeng : ireng lan anak kucing
36.
Jawab : D
37.
Jawab : A
38.
Jawab D
39.
Jawab : B
Bahasan:
Patih Suwanda = Raden Sumantri, Adipati Karna = Surya Putra, Karna Basusena
40.
Jawab : D
41.
Jawab : B
Bahasan : Ratu Ngalengka Rahwana/Dasamuka, Ratu
Awangga Adipati Karna, Ratu Mahispati Harjuna Sasrabahu, Ratu Ngastina
Duryudana/Kurupati
42.
Jawab : D
43.
Jawab : D
0 komentar:
Posting Komentar